Recenzija filma Requiem for a dream

Autorica: Helena Lesić, volonterka i studentica psihologije

Requiem for a dream američka je psihološka drama iz 2000. godine koju je režirao Darren Aronofsky. Temelji se na istoimenom romanu Huberta Selbyja mlađeg iz 1978. godine s kojim je Aronofsky napisao scenarij. Film prati Harryja Goldfarba, njegovog prijatelja Tyrona i njegovu djevojku Marion koji su ovisnici.e o heroinu te Harryjevu majku Saru koja postaje ovisna o amfetaminima.

Glumci su prolazili kroz vrlo intenzivne pripreme za svoje uloge: Jared Leto smršavio je 13 kilograma kako bi fizički nalikovao ovisniku o heroinu, a osim toga proveo je određeno vrijeme živeći na ulicama New Yorka s ovisnicima.cama; Ellen Burstyn provodila je vrijeme u Brooklynu nastojeći u potpunosti iskusiti isprazni, kako kaže, život tamošnjih kućanica, a Jennifer Connelly odlazila je na sastanke anonimnih ovisnika.ca.

U filmu je korištena hip-hop montaža, odnosno vrlo kratke, dinamične i efektivne scene popraćene intenzivnim zvukovima. Te kratke scene često su ‘umentnute’ među dulje scene, a moguće je da simboliziraju kratke i jake efekte droga.

Heroin stvara osjećaj hrabrosti i samopouzdanja, zbog čega je i dobio taj naziv. Glavni ‘heroj’ filma je Harry Goldfarb. Film počinje Harryjevim i Tyronovim planiranjem kupnje čistog heroina u svrhu preprodaje i bogaćenja. Harry, svjestan štetnosti heroina, kaže kako ne želi uništiti plan o bogaćenju s konzumacijom i mogućom ovisnosti. Ipak, na nagovor Tyrona, upušta se u konzumaciju kako bi isprobao kvalitetu droge. U početku, Harry smatra da konzumaciju može držati pod kontrolom, ali je vrlo brzo potpuno gubi. Nekoliko je puta tijekom filma konstatirao da želi da mu se život poboljša, ali ga ovisnost preuzima i onemogućuje mu ostvarivanje njegovih želja. U nekoliko se navrata pokušava skinuti s heroina zbog štetnosti koje je svjestan. To je uočljivo i kada se razljuti zbog saznanja da njegova majka koristi amfetamine.

Sara Goldfarb usamljena je kućanica starije životne dobi. Uzevši u obzir da nema karijeru, da joj je sin odrastao, a muž preminuo, nije začuđujuće da pronalazi smisao u potencijalnom pojavljivanju na televiziji. Želi smršaviti kako bi mogla na TV-emisiji odjenuti staru crvenu haljinu. U početku vidimo da pokušava smršaviti uz pomoć dijeta, ali osjećaj gladi i kontinuirano razmišljanje o hrani je demotiviraju. Zbog toga joj doktor preporuči amfetamine, koji su se do 1970. godine često koristili kao pomoć pri mršavljenju. Djelovanje amfetamina počinje 15 – 30 minuta nakon uzimanja, a obično traje 4 – 6 sati. Sara je tablete za mršavljenje konzumirala oralno, oko 4 puta dnevno, što je u skladu s dužinom djelovanja. Nakon uzimanja amfetamina osoba se osjeća uzbuđeno, razgovorljivo, samopouzdano… Kod Sare Goldfarb jasno vidimo ove simptome. Prije korištenja amfetamina nije se družila sa svojim susjedama; bila je povučena, no nakon što je počela s konzumacijom, njezino kemijski inducirano samopouzdanje joj je omogućilo uključivanje u društvo. Ipak, to nije dugo potrajalo. Film pokazuje progresiju Sarine ovisnosti – od kratkotrajnih, na prvi pogled pozitivnih učinaka, do stvarnih, trajnih i negativnih posljedica koje je amfetamin ostavio na njezinom tijelu.

Requiem for a dream film je koji je svakako vrijedi pogledati, koji bez imalo glorifikacije prikazuje učinke i posljedice konzumacije psihoaktivnih supstanci i prateće ovisnosti. Odlično oslikava i činjenicu da se ovisnost ne događa samo mladim i buntovnim osobama – što je čest stereotip u društvu – već da ovisnik.ca može postati bilo koja osoba, kao kućanica starije životne dobi. Film jasno prikazuje na dva primjera progresiju ovisnosti koja se događa postupno, ali intenzivno, što je bilo posebno istaknuto kod Sare Goldfarb. Kod Harryja naglasak je stavljen na učinak koji ovisnost ima na društvene odnose pa je posebno dobro prikazana paralela između dostupnosti heroina i kvalitete odnosa s njegovom djevojkom Marion.

Imaš prijedlog za recenziju neke serije, filma ili knjige? Piši nam na info@dalekozor.org!
Pratiti nas možeš i na Instagramu ili Tik Toku.

Podijeli ovaj post